onsdag 18 mars 2020

I will survive & en crush på 70-talet!


Jag har en crush på 70-talet som aldrig tycks gå över! 70-talet var de festliga, naiva mönstrens och färgernas decennium. En lek med klara färger, spännande mönster, rutor och ränder. Till mönstret ovan i bild saknar jag tyvärr uppgift om formgivare, men det illustrerar 70-talet bra ur textil synvinkel tycker jag. Under 70-talet ritades många mönster i den här genren och jag tänker osökt på mönster från IKEA och såklart från medlemmar ur 10-gruppen. Exempel på det är "Sport" av Ingela Håkansson ur Första kollektionen 1972 och även "Rutan" av Inez Svensson från den Svart/Vita kollektionen 1977. Formspråket och färgerna spillde även över till början av nästa årtionde, 80-talet. För mig är mönstret 70-tal så det bara smäller om det och minnen från mitt tonårsrum blir glasklara. En frisk fläkt från tonårstiden med kompishäng i stålrörsfåtöljen Gogo från IKEA med orangea kuddar formgiven av Charlotte Rude och Hjördis Olsson-Une från 1972. För en ung kropp utan krav på sittkomfort var den bekväm men kuddarna gled omkring om jag minns rätt.


Dagens inlägg kräver också sin musik! På min utsökt stilrena Rega Planar snurrar Gloria Gaynor från 1978 och discobollen är i rullning! I will survive ... nu mer aktuell än då. Love på den! God hälsa till Er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar