onsdag 25 mars 2020

stay in place, stay in bed - påslakanets historik, Kaarina Airikka Karlstedt, 70-tal, Borås Wäfveri


Tjenixen, gott folk! Ett härligt mönster i världens mest älskade färg - blått! Även om solen skiner från en klarblå himmel känns det lite regntungt. Jag får försöka liva upp dagen med ett färgglatt och expressivt textilmönster som plåster på såren. De blå nyanserna får mig att tänka på blåsippans skiftande färgpalett. Redan 23 februari upptäckte jag de små sköra liven i en söderslänt här i AIK-land. Ett vårtecken som i tanken tog mig från stad till plask i glittrigt hav! Bad nja, men skärgårdsön fick sin första påhälsning för 2020 redan i början av månaden. Havet låg isfritt och marken var tjälfri. Klafsigt och blött. En hel del prylar som samlats på hög under vintermånaderna passade jag på att lämna av, innan dörrarna slås upp på vid gavel för en ny sommarsäsong. Det är glädjande nog närtid jag talar om och siktar skarpt på påsk om gudarna vill. Gott för min själ, för jag är i stort behov av miljöombyte och ändrade vardagssysslor. Mer input är grejen som hjälper när kreativiteten tryter på den här tjejen! Nu åter till textiltrycket på påslakanet i bild från Borås Wäfveri under 70-talet. Mönstret heter "Påfågel" och är ritat av Kaarina Airikka Karlstedt. Denna värdefulla information fick jag av Eivor Spetz på Instagram. Jag är henne evigt tacksam och skickar oändligt många digitala kramar till henne. Har någon antagit den omöjliga uppgiften att bädda en säng med ett dunbolster och ett överlakan? Jag kan glatt konstatera att täckets utformning och funktion ledde fram till det innovativa påslakanet - en ny produktlösning för en bättre bäddfunktion. En allt-i-ett-påse var född! Stay in place, stay in bed! Nytänk är dagens ord!

På Sveriges Radio (SR) kan Du lyssna till påslakanets historia & funktion och höra om "handhålens" vara eller icke vara! En alltid lika aktuell och brännhet fråga . . . vissa sprättar upp ... jag syr självklart igen!

Lite om påslakanets historia: Påslakanet har vi Tyskland och i viss mån även Norge att tacka för. I mitten av textiliernas årtionde, alltså på 1950-talet, emigrerade påslakanet från Tyskland till Sverige i en postorderkatalog. Det slog igenom och blev en hit i var mans säng i början av 1960-talet. Vilken hotellyx för alla! Ära vare påslakanet i sängen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar