torsdag 9 april 2020

härliga kärringar on the go - textiltryck retro/vintage textiltryck


Japp, nu bär det iväg på årets i särklass bästa åktur! Skärtorsdagen är kommen och dags att sammanstråla med mina medsystrar. Äntligen är jag i mitt rätta element! Här ett fint påskmotiv på ämnet, tryckt på hellinne, 19*metervara, utan signatur, där formgivaren också grenslat kvasten! Vid den här tiden på året känner jag mig verkligen i mitt esse! Vid ett tillfälle i livet fick jag höra av min dåvarande partner att om jag levt under häxprocesserna på 1400-1600-talet hade jag förmodligen blivit slängd på bålet. Det var upplyftande och utgången av den tvåsamheten var med det sagt, under nedräkning! Vilken dag hörrni och snart, snart så är sommarmånaderna inom räckhåll. Systrar, förenen eder! På mer än ett sätt! Hasta kvasta ... sen får vi rasta! Så här inledningsvis på påskhelgen önskar jag er innerligt en Gladare Påsk än på länge! Imorgon är kärlingen, käringen eller kärringen igång igen! Det är jag stolt för - med eller utan kvast!

Om ordet kärring: Kärring har inte med ordet kär att göra utan kommer från ordet kärling. Ett ord för kvinna som i sin tur bildats från ordet karl. Ordet stammar från medeltiden, och stavningar med både bevarat l, eller med ett eller två r finns belagda sedan 1500-talet. Kärring betyder kvinna rätt och slätt! Att det sedan i folkmun har fått  en annan betydelse är rent bedrövligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar