onsdag 15 juli 2020

fågel, fisk eller marknivå - Kaisa Edström textilmönster


En ny formgivare till samlingen, som tyvärr inte växt speciellt mycket på grund av inställda marknader/loppisar och igenbommade secondhandbutiker som följd av farsoten i samhället. Men här är då äntligen en löpare med fågelmotiv för Niab (Nordisk Industri AB), tryckt hos Ljungbergs i Floda och formgiven av ingen mindre än ... 🥁trumvirvel🥁 ... Kaisa Edström! En bordslöpare i hellinne som påminner om hennes broderier och som passar både sommar, höst, vinter och vår. Svårt att sätta fingret på vilken, eftersom mönsterdetaljer för alla årstiderna finns med. Kaisas fina fågelmotiv föranleder att berätta lite om vad djurlivet bjudit på under sommaren både i ö-världen och på hemmaplan. På ön har grannen satt ut ett stort antal fasaner och väckarklockan har i och med det, spelat ur sin roll. Hönorna ligger lite här och var och ruvar på marknivå och tupparna håller alla vid liv med sitt galande. I början hoppade jag högt men har med tiden vant mig. Numera kallar jag alla tuppar för "Tvärniten" för det plötsliga högljudda lätet påminner starkt om en tvärbromsande bil. Hönorna har fått namnet "Tolvan" av den anledningen att jag fann ett rede med 12 ägg när det rensades sly i början av säsongen. Redan nu är de många och med den reproduktionstakten lär de bli väldigt, väldigt många framöver. Hemma på  min gata i stan upptäckte jag av en slump i mitten av maj ett rävgryt alldeles intill där jag bor. Minst fyra valpar, inte så värst gamla, rumlade runt utanför lyan och utforskade så smått den nya världen. Mamma Räv har kommit trippande med fjäderlätta steg, trots att hennes luggslitna svans skvallrar om ett slitsamt och påfrestande moderskap. Jag blir alldeles lyrisk över det djurliv jag har inpå alla knutarna. Det får också mig att känna mig levande ... Med det sagt vill jag önska Er en fortsatt härlig julivecka! Må väl och var rädda om Er och naturen! 

Kaisa Edström (f Nieminen 1938-2004): Keramiker och textilformgivare. Född i Viborg, Finland och kom som krigsbarn till Sverige där hon växte upp i Göteborg hos fosterfamiljen Modig. Studier vid Slöjdföreningens Skola, textillinjen, i Göteborg under 60-talet. Anställdes vid Niab (Nordisk Industri AB) som mönstertecknare och formgav ett antal broderimönster och tryckta textilier. 1976 inledde Kaisa Edström en karriär som frilansade mönsterformgivare efter att ha flyttat till Skåne. Samtidigt arbetade hon också med keramik. Hon har bla ritat mönster för Borås Wäfveri AB och Mölnlycke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar