söndag 29 november 2020

julmotiv i topp - retroduk à la 50-tal

 

Okey, äntligen så dags för lite välgörande omväxling! Nu stundar en månadslång hyllning till vår allra käraste duk - julduken! En typ av formgivning som i stort sett alla kan relatera till, vare sig den är liten och rund, stor och täckande eller hängandes på vägg. Som sig bör står december månad värd för festligheterna. I mångt och mycket blir det en annorlunda textil jul till färg och form av mestadels anonyma formgivare. Bordstextil med lite udda motiv och färgsättning tycker jag kan passa ett år som 2020 när allt otänkbart kan tänkas hända. Kanske svårplacerade i vissa hem, lättplacerade i andra. Hur som helst kan jag lova en tutti frutti-blandning där något kanske faller i smaken. Jag kommer outröttligt skicka små textila julkort till alla Er som läser min blogg eller kollar Textilkraft på Instagram två gånger i veckan, onsdagar och söndagar, ända fram till dopparedagen ... och ytterligare någon dag till!

En retro linnelöpare av anonym härkomst med domherrar får inleda decembermånadens jultextil. Under en av mina promenader för ett par dagar sedan hörde jag ett sorgset, lite vemodigt läte och tittade upp bland trädkronorna. Javisst, där satt de tu ... som ett tecken ... och valet av första julmotivet var självklart! Jag konstaterar att den något annorlunda påhälsningen är tidigarelagd i år, för vanligtvis syns de rödklädda herrarna först när vinterkylan knäpper mig på näsan. Med det sagt önskar jag alla en fin och stämningsfull 1:a advent!

🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🐦🐦🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar