onsdag 2 december 2020

det lyser en stjärna - retroduk à la Märta Maria Dahlin

 

Hej december! Och hej till dig som just nu sitter och läser såklart! En stor del av vår vakna tid är det mörkt eller i alla fall rätt dunkelt. Riktigt ljust blir det inte dagtid och min längtan till 21 december är gränslös. Då infaller "lyckans dag", vintersolståndet, och klotet börjar tippa åt rätt håll igen. Tack och lov för det ni! En stor dag i vår ljusfattiga värld och väl värd att fira, tycker jag! De få ljustimmar vi blir belönade med på våra nordliga breddgrader vill jag minutiöst ta vara på. En rask promenad i tillåtande väder kort efter att det ljusnat är melodin och en bra start på dagen. Då är det heller inte fullt så mycket "slalom" på trottoarer och gångvägar. Gemene man verkar ha lika svårt att greppa höger och vänster som jag! Linnelöparen med lite ovanlig färgställning är en hyllning till de stjärnor vi har inom pressad hälso- och sjukvård. Bakbundna till händer och fötter gör de sitt allra yttersta. Vem kan arbeta 24/7 och vem är det som har ritat mönstret? Två obesvarade frågor ... varav den ena är något trivial i sammanhanget ... Fortsatt god julmånad på er med förhoppningar om att snöflingor ska ljusa upp mörkrummet lite!

Jag fick en alldeles för tidig julklapp strax efter att jag publicerat inlägget. Nämligen ... 🥁🥁🥁 ... värdefull info om vem som ritat mönstret. Jo, jo, ingen mindre än Märta Maria Dahlin. Jag är själaglad, Solweigh Persson! Ett stort och varmt tack! 

⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar