söndag 6 december 2020

ett julmysterium - retro julduk

 

En färgskräll i juletider kan tyckas! Jajamänsan, smaken är olika och jultextil kan ta sig olika uttryck i både mönster och färg och inget är rätt eller fel. Traditionellt rött och grönt, vitt och blått eller influenser från annat håll, inte bara färgmässigt utan även formmässigt. Faktum är att den här kvadratiska bomullsduken, 85*85, tyvärr osignerad, faktiskt har en herrans massa år på nacken. Den har haft sin hemvist i någons linneskåp sedan länge och även i mitt eget efter att jag blev ägare till den. Varje år när julmånaden står för dörren och jag plockar fram mina juldukar och denna dyker upp på näthinnan, undrar jag samma sak; Men var tusan är ljusen? De vanligaste julattributen som stjärnor, hjärtan och även formen av en ljusstake tycker jag finns med. På något underligt sätt känns den inte färdig utan mer som ett provtryck. Förbryllande. Duken på julbordet kan kanske avleda fokus från en mindre välsmakande aladåb, ris a la Malta eller rent av släkten! Mina funderingar lär kanske förbli obesvarade. Ett julmysterium ... som måhända kan få sin lösning i full exposé på självaste 2:a advent! Skön söndag önskas från ett grönt och barlagt AIK-land!

💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar