onsdag 2 juni 2021

fisk i garnet från 1950-talet - retromönster


Välkommen Juni - och också alla ni som läser på min blogg - antingen det är slumpmässigt eller planerat! Vad sägs om dagens fångst? Tyget från 50-talet i tunn fin kvalité med ett charmigt och stiliserat textiltryck är troligtvis en gardin. Konstigt nog välbehållet och knappt ljus- eller tvättpåverkat. Som klänningstyg på 2020-talet ... wow! Det får "ligga till sig" lite innan beslut fattas om vad göra med det. Det slår mig just att mönstret vore snyggt som tapet, eller vad tycker ni? Det var länge sedan jag lade nät. Ni vet ... upp med tuppen, iväg med båt ... och sedan allt pyssel med nätet för några ynka få. Fångsterna har med åren blivit avsevärt mindre i skärgårdens vatten. Tacka vet jag mete från bryggan. Att sitta där och stirra på flötet i timtal är både meditativt och rofyllt. Själva fångsten är av underordnad betydelse. Mitt hjärta går nästan itu 💔om jag mot förmodan får napp. De åker tillbaka i plurret ögonaböj. Brygghänget är en sinnebild för min sommar i skärgården och jag hoppas få många sådana minnen med mig i ryggsäcken innan hösten kommer. Rätta mig om jag har fel, men har inte april och maj varit kyliga, eller har jag helt enkelt missat ljusglimtarna 🌞🌞🌞? I sommar ska det tankas kraft!

Om "textiliernas årtionde": Under 1950-talet genomgick Sverige en textil revolution. Nonfigurativa, stiliserade, abstrakta och geometriska mönster var signifikativt för årtiondet jämfört med 40-talets småblommiga och rätt diskreta mönster. Trycktekniken förbättrades, och man såg med nya ögon på textiliernas betydelse i hemmet, ja, till och med linneskåpens innehåll fick sig en ordentlig översyn och en standard utarbetades. Årtiondet lade grunden för svensk tekoindustri och inhemsk textilformgivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar