onsdag 4 augusti 2021

formspråk a la 50-talet

 

Formspråk a la 1950-talet! Cirklar, kvadrater, rektanglar, trianglar och romber. Geometriska former var på tapeten under det decenniet, som allra hetast och mest poppis i mönsterväg. Inte undra på för än idag gillar åtminstone jag uttrycket! Här en fullmatad liten duk på temat med tryck på hellinne. Charmig. Tyvärr är jag själv ingen "brukare" av dukar, nejdå, det ska vara avskalat, lättstädat och funktionellt. Jag tycker det blir alldeles för plottrigt och på tok för många intryck för min hjärna att hantera. Trots det kan jag inte motstå att lägga vantarna på dukar med fina mönster. De var ju den tidens melodi. Dukarna kan också tjäna som inspiration, både färg- och mönstermässigt i andra sammanhang och också få en ny skepnad som en annan produkt. Återbruk som det så kärt heter. Hur har egentligen pandemin påverkat min konsumtion, undrar jag då. Positivt blir svaret. Jag har väl då aldrig sparat så mycket pengar tidigare. Så på det viset har pandemin gett klirr i kassan, utan tvivel. Även vid köp på internet har jag oftast tänkt en, två eller flera varv innan köp och för det mesta avstått. Jag har dessutom inte bidragit till café- eller restaurangnäringen och det var faktiskt en större post än väntat. Ni vet, en latte här och en latte där blir en avsevärd summa i räkenskaperna. Mycket mer än jag vågat tro! Den fysiska samvaron är efterlängtad och stimulerande på alla sätt och vis och pengar är inte allt. Vissa saker må få kosta vad de vill! Det är värt varenda krona! Nu cirkulerar jag vidare ... fortfarande på avstånd! God samvaro, på Er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar