onsdag 8 september 2021

gud gjorde ej gröna små äpplen i år, men väl rosa!

 

Gud gjorde ej gröna små äpplen i år, men väl rosa! Äppeltider! Ja, hur är det egentligen med årets fruktskörd frågar jag mig. Jag har tyvärr inga äppelträd, men ett körsbärsträd förfogar jag över. I år var det dåliga odds med kyla i april och maj för att tidigt på säsongen också angripas av bladlöss. På det en otrolig värme och noll nederbörd, ja, allt var puts väck. Det bidde INGET. Inte ens till fåglarna. Det är den bittra sanningen. Ett par omgångar med rabarber blev det men sedan kroknade även de. Bärskörden är heller inget att skryta med. En dålig idé att gråta över spilld mjölk, bara att inse att det blir köpe-lingon och hallon framöver. Kanske, kanske kan några välvilliga grannar bistå med lite norrbottniska lingon om det kniper. Jag håller tummarna ...

Klicka här och här för att se fler fina grillvantar i helt underbara mönster från 50/60-talet! Grillvanten med det fina äppelmönstret ovan är från STOBO, Stockholms Bomullsspinneri, som var i drift under 1954-1964. Konstnärlig ledare var Göta Trägårdh och måhända är det hon som ritat mönstret. Icke sa Nicke ... det har nu framkommit att det är dotra Lena Eklund Trägårdh som är mamma till mönstret!

Måtte det dröja innan det är dags att ta på sig vantarna igen ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar