söndag 28 november 2021

ettesdag advent med May Bühler



På 1:a advent är det då så dags att presentera May Bühler med ett bedårande textiltryck på metervara i bomull, här som bordslöpare. May Bühler var oerhört produktiv och ritade oändligt många motiv för jul, påsk och för alla möjliga tillfällen faktiskt, men detta har jag inte sett tidigare. Fiffigt med metervara tycker jag. På den tiden, troligtvis på 60-talet, kunde man köpa duktyg på metervara i önskad längd för ändamålet och fålla kortsidorna själv. Jag minns själv att "färgaffären" tillhandahöll textilier av allehanda slag tillsammans med spadar, belysning, spik och krokar, verktyg, leksaker, husgeråd, plastföremål och allt däremellan. Rakt över diskförsäljning dit jag på sin höjd, nådde med näsan. Oförglömlig är pinglan på dörren och butiksdoften. Idag tror jag knappt den typen av butiker finns, men utomlands finns de till min stora lycka! Var tror ni att jag hänger? Inte är det i solstolen i alla fall. Åter till metervaran; I de allra flesta hem fanns en symaskin, ja, då syddes det kläder och inredningstextil, plaggen lappades och lagades för att kunna återanvändas flera gånger och senare även av yngre syskon. När plaggen var helt uttjänta gick de vidare i kedjan till vävstolen och blev mattor eller annan inredning. Min första symaskin, en grön Husqvarna, ja, den var så tung att där den stod fick den stå. Ett maskinparks-arv från min mamma och på den sydde jag så det glödde under foten, jo, jag skojar inte, pedalen blev så het att jag till slut inte vågade sy på den. Min sykompis Bernina blev dess efterföljare med fler sömmar och finesser och passionen till hantverket falnade på intet sätt med åren. Med Husqvarna-maskinen följde även en inbyggd lappa-och-laga-mentalitet och slit-och-släng-etiketten fäste lite sämre. I den mån det går syr jag, ändrar, lagar och tar tillvara material på samma sätt nu som då, men mycket kan givetvis göras bättre än så. En tanke att bära med sig i den mest konsumtions-stinna månaden när vi samtidigt bör spara på jordens resurser. Ha en mysig, varm och glad ettesdag advent som vi säger här hemma hos mig!

Kika i högermarginalen under "Välj bland" 🠞 m bühler för att se fler av hennes fina mönster!

Lite om May Bühler (1921-2006): Mönsterformgivare. Under 1960-talet var May verksam vid Tapisseribolaget i Göteborg där hon ritade mönster till dukar, bonader och festremsor. En period anställd vid Silfa Textiltryckeri i Alingsås. Drev egen butik i Pixbo under en tid. Signatur M Bühler eller Bühler.

🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar