onsdag 1 december 2021

kökstjänst med "Luciabaket" och Eva Jobs


Luciabaket ligger på ungsplåten: Kyrkporten, Liljan, Gullvagnen, Pojken och Julgalten! Förberedelserna pågår för fullt inför jul och julbaket tillhör en av de roligaste sysslorna. Inte för att jag bakar saffransbullar men dock knäckebröd! Sägas bör att jag tror mönstret på linnehandduken, 40*60, med namngivna bullar i olika former på brun botten, heter Luciabaket som då kan tillskrivas Eva Jobs för Jobs Handtryck. Jag är inte hundra, men så gott som säker. Ni får rätta mig om jag har fel. Nu har jag inte tid med det här längre ... jag har kökstjänst idag! Adjö för någon dag eller två!

Ett tips till mönsternördar är att besöka Jobs Handtrycks nätbutik. Väl värt titten!

Lite om Eva Birgitta Parving Jobs (1936--): Född och uppvuxen i Landskrona. Textillärare, konstnär och mönsterformgivare. Konstnärlig ledare för familjeföretaget Jobs handtryck tillsammans med maken Peer Jobs (bror till Gocken & Lisbeth Jobs) från mitten av 60-talet till hans bortgång 1989. Därefter drev hon själv företaget. Utöver utveckling av affärsverksamheten har Eva Jobs formgivit ett stort antal textilmönster. Hon drev även butiken Jobs handtryck under nästan 20 år i Gamla Stan, Stockholm. Jobs handtryck i Leksand drivs numera av Eva och Peers son Jesper med hustru Åsa sedan 2001. 

Några av hennes mönster: Krasse, Smällkaramell, Folklore (1991), Kastanj (1999), Julbaket, Stugrabatt (1951), Korgfläta mfl.

🍪🍪🍪🍪🍪🍪🍪🍪🍪🍪

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar