onsdag 22 mars 2023

remonterande blomrabatt av Helen Trast

 

I min lilla lilla värld av blommor har Fredrika en självskriven plats. En remonterande blomrabatt att njuta av året runt! Ur mönsterkollektionen Fredrika, formgiven av Helen Trast för IKEA 2007. Jag har ett par stuvbitar som i år blir nya kuddar till skärgårdskojans soffa. En möbel som används flitigt och som emellanåt är i behov av förnyelse. Som jag skrivit tidigare är LJUS fienden nr 1 för textil och sorgligt nog finns ett bäst-före-datum även för den. Med ny textil, om än så lite som nya kuddar, görs underverk och hela rummet får ett nytt personligt uttryck. Jag väljer hellre att piffa med tyger från den cirkulära marknaden och egen arbetsinsats, än att välja nyinköp av hel möbel. Och då kanske jag kan unna mig lyxen att köpa en efterlängtad röd paprika!

Lite om Helen Trast (1961--): Textilformgivare bosatt i Stockholm. Studier vid Anders Beckmans skola för design 1982-1985. Under perioden 1985-2010 arbetade hon för Borås Wäfveri och ritade ca 100 mönster för inrednings- och bäddtextil. I början på 90-talet formgav Helen även ett 10-tal mattor för dåvarande mattavdelningen på NK (Nordiska Kompaniet). 2007 formgav hon mönsterkollektionen "Fredrika" för IKEA, samt en handtuftad matta som såldes i begränsad upplaga. Mellan 2006-2012 samarbetade Helen Trast med det USA-baserade familjeföretaget, Mimi the Sardine, som tillverkade och marknadsförde textila produkter, speciellt för barn. Hon har ett modernt mönsterspråk med färgrika, stora former, som också har sitt ursprung i svensk design- och hantverkstradition. Inspiration till sina mönster hittar hon i naturen och under resor. Några mönster i urval som Helen Trast ritat för Borås Wäfveri är "Mombasa" 1989, "Kuckeliku" 1994, "Garam", "Sommarsurr" och "Blå anemon".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar