onsdag 26 juli 2023

retro bordstabletter med väderramsa

 

ger ERIK ax
ger OLOF kaka
om ANDERS slaskar
så JULEN braskar

Mycket handlar om vädret numera, så även här och nu. Jajamän! Vintervarning mitt i sommaren men måtte det dröja! Jag har faktiskt inte återhämtat mig riktigt än! Bordstabletter, 38*29, i hellinne med två olika ramsor/talesätt, illustrerade av signaturen RG-55. Med facit i hand så beskriver de väderhändelser från april till december. Men till att börja med fick jag det inte alls att hänga ihop. Om det var slaskigt väder på Anders-dagen den 30 november skulle det braska om julen. What? Jag har sedan barnsben undrat vad braskar betyder och trodde länge, ja till dags dato faktiskt, att det var något hitte-på-ord för att få det att rimma på slaskar. Men uppslagsverket gav svar på tal. Braskar är ett fornsvenskt ord som betyder knastrar eller frasar efter hård köld och frost. I den här ramsan är det ljudet av steg på kall snö som avses, med andra ord vintervitt och kylslaget. Där ser man, ett mysterium löst! Och nu till herrarna Erik och Olof som gav mig huvudbry. Om Erik ger ax så ger Olof kaka betydde förr, att om säden fått ax runt Eriks-dagen den 18 maj, kunde bonden skörda vid Olsmäss den 29 juli, det vill säga på Olofs namnsdag. Kalas vankades alltså! Efter den här långa utläggningen ska jag kalasa på några havregryn till frukost! Och förresten, signaturen RG-55 gav tyvärr inget i sökmotorerna, ej heller bildsök, men skam den som ger sig ... tålamod, tålamod ... Och Olof, grattis på namnsdagen i slutet av veckan!

🍪🍪🍪🍪🍪🍪🍪🍪🍪🍪🍪🍪🍪

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar