onsdag 29 maj 2024

Alfi / Ängsfibbla i gröna nyanser - Sven Fristedt

 

ALFI i grönt byter namn till ÄNGSFIBBLA som nytryck! På tal om namnbyte ... och giftermål. Själv bar jag dubbelnamn under några månader innan jag kom till insikt med att efternamnet inte överensstämde med synen på mig själv. Det kändes främmande, konstigt och omodernt. Min make avsade sig att bära ring och det var inget jag höjde på ögonbrynen över. Det är inte i namnet eller i ringar kärleken till varandra sitter! Kulmen på min identitetskris kom efter att ha suttit på en vårdmottagning där de flertalet gånger ropat mitt namn utan att jag reagerade. Jag satt oberörd, kollade klockan och undrade irriterat NÄR det skulle bli min tur! Därefter gick jag raka vägen hem och kontaktade berörd myndighet och återgick inom en snar framtid till default-läge. Rätt ska kännas rätt! Och vi hänger fortfarande ihop trots avsaknad av gemensamt efternamn och ringar!

Åter till Sven Fristedt. 1968 debuterade hans mönster på Ikeas möbler och hemtextil. Det var starten på en lysande karriär de följande decennierna till att bli en av Sveriges främsta textilkonstnärer med otaliga mönster, bland annat för IKEA. Mönstret Alfi lanserades först som sängöverkast i IKEAS katalog 1971. Mönstret fanns senare även på påslakan och gardiner. Det kom i två mönsterskalor och i två färgkombinationer, blått och grönt samt brunt och svart. 1972 kom samma mönster i orange/cerise. Förra året, 2023, fick mönstret ALFI en revival i kollektionen Nytillverkad. Dock med en något mindre mönsterskala, nya produktnamn men tack och lov i 1971 års färgpaletter. Nu också som anpassad tyglängd - tre underbara meter!

Ett tidigare inlägg om ALFI/SVEDJENÄVA i orange/cerise finns under "Välj bland" i högermarginalen 🠞 Sven Fristedt eller gör en sökning på sidan. 

Lite om Sven Fristedt (1940--): Uppvuxen i Stockholm. Konstnär och textilformgivare med djärva, färgsprakande, effektfulla och organiska mönster. Fick sitt genombrott på 1960-talet och är idag en av Sveriges främsta mönsterformgivare. Utbildad vid Beckmans och Konstfack i Stockholm. Sven Fristedt har varit verksam under lång tid och producerat ofantligt många textilmönster för både Borås Wäfveri, Katja of Sweden, IKEA och Hemtex. Han har även formgivit mönster med stor framgång för den internationella marknaden, inte minst i USA, Frankrike och Japan.  

Ett axplock ur hans mönsterskatt: Pompelmona, Loppcirkus, Satin Cross, Bladhult (IKEA), Zebra, Ormen, Päråna, Glada Blad, Alfi (IKEA), Myrten (1968, IKEA) och det omåttligt populära mönstret Skyar för påslakan och tapeter som han formgav för IKEA i början av 80-talet. 

Sven Fristedt finns representerad på IKEA Museum, Nationalmuseum, Kulturen i Lund och på Röhsska Museet.

Hans alster, särskilt de tidiga, och framför allt hans kläder från Katja of Sweden är idag hett eftertraktade på retromarknaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar