måndag 16 maj 2016

gör miljösmarta krukor av tidningspapper för frön & sticklingar - DIY

Vik egna krukor av tidningspapper - DIY

Näemen, vad sjutton gubbar hände? Värme och sol är puts väck och vinterjacka och handskar tas åter i bruk. Vilken tur att den inte var undanhängd för sommaren. Hemska tanke mitt i maj, men tyvärr ett faktum. Mössan ligger näst på tur i nordanvinden. Ett riktigt bakslag må jag säga. Jag trotsade dock kylan och vek mina egna krukor i tidningspapper för krasse-sticklingarna. För snabbrotade sticklingar och frösådd passar tidningskrukorna jättebra och är givetvis också bra för miljön. Krassen är lite trögstartad och tjurig, och inte undra på det, men nu får de bättre plats att växa till sig innan utplantering. Ett klimatsmart alternativ och som också underlättar utplanteringen. Jag viker upp  och klipper bort botten och sätter ner hela rasket där jag vill att de ska planteras. Smart och lättjobbat! Nu står de i köksfönstret och väntar på en ny dos med sol och värme, likaså jag! Men just nu känner jag mig faktiskt som en stadsbonde med urban odling!

Det här behöver Du för att göra en kruka:

tidningspapper
konservburk eller flaska - en rak form är att föredra!
en önskan om att bli stadsbonde!

Ta ett helt uppslag tidningspapper och vik det dubbelt i längdriktningen. Vikningen blir krukans överkant. Rulla tidningspappret runt burken / flaskan och vik in botten likt ett paket allt eftersom Du rullar. Vänd botten ner och tryck till innan burken försiktigt tas ur. Vik in överkanten. Klart för odling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar