fredag 10 juni 2016

en grön bomb för kroppen - nässelsoppa !


Sundheten själv! Nässelsoppans tid är ännu inte förbi hoppas jag, för här behövs stärkande grejer för kropp och själ! Tyvärr associerar jag osökt till nässelutslag med maj månads sjukdom färskt i minnet. Ni vet, viss antibiotika kan ge nässelutslag och i synnerhet vissa preparat vid vistelse i solljus. Nog om detta . . . säger jag och fokuserar på gräs mellan tårna, bad, umgänge, kreativitet av oväntat slag, ja, skärgårdsliv på basic-nivå i största allmänhet. Då saker fåååår ta tid, ett fritt sinne öppet för . . . vad vet jag inte just nu . . . men en stor dos av INPUT är det alltid. En livgivande grön tankning vad gäller mig i alla fall. Solklart i ett soligt inre! Jag är en stor älskare av Italien på alla de vis, även om jag i år ska förlänga sommaren i Kroatien, så här kommer givetvis ett recept på . . . 

ITALIENSK NÄSSELSOPPA (ca 30 min tillagningstid från start till mål, ha, ha!)

3/4 kg mjölig potatis
1 liter vatten
1 grönsaksbuljongtärning
ca 3/4 liter färska, sköljda och rengjorda nässlor
1/2 dl grädde
1 msk smör
1/2 tsk salt
nymald peppar

Koka upp vatten + buljongtärning. Skala och skär potatisen i tärningar och lägg i vattnet när det kokat upp. Hacka nässlorna i mindre bitar. När potatisen är nästan genomkokt läggs nässlorna i. Mosa potatisen med en gaffel eller använd mixerstav. Häll i grädden och låt soppan koka upp. Tillsätt salt, peppar och smör som får smälta ner.

Schmaschkigottis, må Ni tro, och bra mot det mesta! En grön bomb för kroppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar