onsdag 31 maj 2017

en avsiktlig Carl Johan De Geer & Birgitta Hahn - Palmer på Jamaica!


Jamaica II - formgivet av Birgitta Hahn, 1978. 
Nytryck i  kollektionen - Avsiktlig - IKEA maj 2017.

"Palm" - mönsterformgive Carl Johan De Geer, början av 70-talet, KF.
Nytryck i kollektionen - Avsiktlig - IKEA maj 2017.

Fredagen den 5 maj 2017 markerade jag som en "viktig & speciell dag" i kalendern. En mönstrad, färgstark, unik textil dag på många sätt - 10-gruppens revival! En dag jag väntat på ända sedan beskedet kom 2015 om att 10-gruppen beslutat att stänga butiken på Götgatan i Stockholm. Textilgruppens mönsterskatt övergick till IKEA. Det var tiofalt julafton och en lyckans dag för många textilbums, mig likaså, när så den tillfälliga kollektionen - Avsiktlig - kom i början av maj. En blandning av 14 geometriska och organiska mönster formgivna av tidigare "10-gruppare", två gästformgivare och tre IKEA-formgivare i en smältdegel. Nog hade jag räknat med folk i varuhuset, men hysteri och huggsexa, nej. Som lejonhonor runt ett nyfällt byte. Lyckades med konststycket att köpa 2 tyglängder av mönstret "Palm" som Carl Johan De Geer först formgav för KF utan framgång i början av 70-talet. Först nu tillgängligt i kollektionen för IKEA. Den tillhörande klassiska affischen inför lanseringen av varje kollektion och en bricka med Birgitta Hahns bladmönster "Jamaica" från 1978 var också självklara inköpsobjekt. Efteråt satt jag helnöjd och triumferande i caféet som en storviltsjägare! En overklig upplevelse, som jag trots köphysterin, inte skulle vilja ha varit utan!

Carl Johans stormönstrade "Palm" lämpar sig bäst att hänga som hel tyglängd från tak till golv, möjligtvis som gardin, tycker jag. Hans mönsterspråk får mig ofta att associera till serieteckningar, Fantomen i det här fallet, för han är ju en livs levande fantom på alla vis!

Mer om Birgitta Hahn finns i högermarginalen under "Välj bland" eller passa på att kolla in i mitt sovrum där Splish, splash (Vallmo heter mönstret) hänger i fönstret!

Lite om Carl Johan Louis De Geer af Finspång (1938--): Född i Montréal, Kanada. Diplomatson med uppväxt i Montréal, Köpenhamn, Bryssel och Warszawa. Svensk mönsterformgivare, konstnär, författare, filmmakare, musiker, designer, kulturjournalist, fotograf, skådespelare och scenograf. Studier i grafisk formgivning 1959-63 vid Konstfack i Stockholm. 1970 var han med och bildade textilkonstnärskollektivet 10-gruppen och var medlem fram till 1986. "Monster" från 1985 är hans mest sålda textilmönster för 10-gruppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar