torsdag 14 juni 2018

kär gård, protestflagg & gröna skogar!


Idag går tankarna återigen till skärgården och min älskade ö. Blått hav. blå himmel. röd protestflagg och gröna skogar! Redan efter ett par dagar i stan längtar jag ut till naturen kort sagt! Det är bara några steg från sängkanten som skiljer oss åt. Trots att moderna bekvämligheter som varmvatten, WC och sådant som jag normalt är bortskämd med saknas, stortrivs jag i den miljön och saknar ingenting. Den "oändliga tiden" . . . att leva, är så mycket mer värd.  Stressen över . . . ja, jag kan faktiskt inte riktigt sätta fingret på det, är puts väck. Tempot är annorlunda, innehållet rikare och hjärnan friare. Alla vardagliga sysslor tar längre tid men fungerar toppenbra, och allt hinns med, konstigt nog. Jag spenderar nästan all tid utomhus om så är möjligt, jämfört med stan som motsats. Kan det vara så enkelt att vi inte är speciellt lämpade att bo sammanfösta i kluster har jag många gånger undrat. Buller och ljud utsätts vi för under dygnets alla timmar och hjärnan försöker förtvivlat filtrera bort och sovra bland intrycken. Luften i Stockholm är hälsovådlig att inandas på flertalet platser . . . Nu kom jag på det! Jag behöver välbehövlig vila från storstaden! Jag börjar så smått inse att jag inte får den själsliga vila som jag så väl behöver för att leva ett innehållsrikt och kreativt liv. Mitt behov av tystnad och en personlig svär gör sig allt mer påmind. Ute bland kobbar och skär, i sällskap av rådjur, grävling och havsörn finns en tystnad som jag knappt trodde fanns . . .

Textilmönstret är tillverkat och tryckt på ett kuddfodral från H&M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar