tisdag 16 oktober 2018

hjärtliga blommor på retroduk & uppenbart underbart av Kerstin Persson



Ibland står turen mig bi! På mer än ett sätt. Ett ögonblick som verkligen glimmar till och som aldrig faller i glömska. Jag blev så glad över vad den kvinnliga säljaren på Solvalla loppis sade till mig på lite bruten svenska när jag köpte den stora rektangulära duken. I min ägo har jag redan en sedan tidigare i en annan färgställning, men det här mönstret kan man inte ha för många av! Jag har ofta återkommit och tänkt mycket på hennes ord sedan dess. "Jag är så glad att det är just Du som köper den här duken" sade hon och jag undrade såklart vad hon menade. Hon svarade att det var bra att den fick pryda bordet hos någon där den verkligen "spelar roll", som förstår betydelsen av det svenska textila kulturarvet. Det var ta mig tusan det finaste jag hört sedan konfirmationen! Att sätta ord på hennes fina bemötande och tankesätt kan jag knappt. Kvinnor är enastående! Syntes det så tydligt på mig ... var det så uppenbart? Jaaaa, helt underbart!

Det hjärtliga textilmönstret finns också med grön botten. Formgivaren är tyvärr fortfarande anonym. 2020 fick jag av en händelse reda på att mönstret är formgivet av Kerstin Persson för Borås Wäfveri på 60-talet.

Inlägget om den syrliga karamell-duken från sommaren 2016 finns att läsa här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar