torsdag 25 juli 2019

40-talet all inclusive, textila spår & retroromantik


Idag hettar det till! 40-talet all inclusive! Här är det snabba kast på flera fronter må ni tro! Från finsk 70-talsvintage ena dagen till svensk bondromantik den andra! Ett torpstuge-tyg med retroromantiskt mönster från troligt 40-tal. Ett blygsamt, småmönstrat, oblekt och ytterst diskret mönster, kontra stormönstrat, mättat och färgrikt. Vilka kontraster! Under 30 år hann det hända mycket inom textilindustrin och tiden satte tydliga avtryck på de textilier vi omgav oss med. Influenser och ett textilt nytänkande med nya uttryck i mönster och mode. 50-talet - textiliernas årtionde - var först med att slå på stora bongotrumman och sedan spelade orkestern på, kan man säga! Mina bondromantiska dagar pågår alltjämt och jag njuter av varje sekund. Det kyliga vädret fram tills nu med badtemperaturer som inte varit vatten värda har inneburit att jag fördjupat mig i annat som är lika befriande för själen. Nämligen penslar och färg. Jag har i fantasins värld rest till Sydamerikas träskmarker, suttit vid en flodmynning i Afrika och varit på en marin expedition runt Australiens kust. Just nu snor sig en randig tråd runt mig och cirkeln är snart sluten. Vilket utfall ett infall kan ha! Tiden och andra förutsättningar har satt tydliga spår även för mig under juli månad 2019. Snart så ... kommer mina oväntade kreativa resor i pränt och i bild i ett kommande inlägg. Allt har sin tid som det så käckt heter! Hohejoj, gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar