torsdag 11 juli 2019

en sommaräng i sängen - lappteknik & återbruk



Precis som livet, är det här lapptäcket små fragment ihopsatta till något större. En textil kompott. Eller som jag i skrivande stund associerar till - en sommaräng med gråfibbla, olika sorters gräs, tjärblomster och prästkrage. Sommar kort sagt. Det är något magiskt över lappteknik. Det väcker känslor och minnen till liv som varit bortglömda. Och om jag får nämna återbrukstanken igen är det ett ypperligt sätt att ta vara på uttjänta tyger eftersom det sällan är hela textilen som sett sina bästa dagar. Det kan fortfarande efter många års slitage finnas godbitar! Barntäcket/filten är en sommaräng för den minste lille medborgaren. Jag tycker det vore en alldeles underbart bra start i livet att ligga på mage och titta på alla mönster och färger - rutigt, blommigt, prickigt och randigt i en härlig soppa! Min egen dag startar med plantering och växtgull i mina loppisinköpta gamla lerkrukor från Steninge. Proppfulla med vacker patina och växtkraft sedan åratal tillbaka. Den forne ägaren till handelsträdgården på ön hade loppis och krukorna och de gröna fingrarna konspirerade och hem åkte jag med ett halvt dussin i skuffen. Ett återbruk att jämställa med högsta vinsten! Och alla undrar förstås vad jag ska plantera ... jo, sommarens skönhet numero uno - slingerkrasse. Vilken syn för gudarna när råbocken och jag dansar ringdans runt pallkragarna framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar