tisdag 9 juli 2019

Manchester, England, England!


Hmm, hmm, humla i salviaparadiset!

Manchester England, England! Hej och god dag, gott folk! Tro nu för guds skull inte att jag är på väg till Manchester! Nähädå, så lätt överger jag inte den svenska sommaren, trots att vädret är mer höstlikt! Vattentemperaturen är bara blygsamma 16 grader, same same som i luften alltså. Nu åter till tyget som är ett svårfotograferat tyg liksom sammet och velour! Den fina mjuka ytan är knepig och svår att återge i färg, skärpa och ljus. En absorberare ... som varit hos barberaren och fått skägget ansat! För det är just vad manchestertyg är. Små öglor som skurits upp och som bildar den mjuka ytan. Tyget ska inledningsvis ha producerats i Leeds, men den mest kända tillverkningsorten är Manchester, som fått låna namnet till tyget på svenska. Det var det om detta, denna härliga julidag och jag tackar för mig och beger mig ut i gummistövlar och regnrock bland blommor och bin! Om det vore så väl ändå för jag kan i förbifarten berätta att jag upprättat en fästinglogg för att hålla koll på angreppen och det är en lite oroväckande utveckling, tycker jag. Eller ska jag ta och knalla över till Roy kanske?

För att inte riskera att klassas som galen i sommarregnet kräver avslutningen på mitt inlägg kanske sin förklaring ... manchestertyg på engelska heter corduroy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar