tisdag 29 oktober 2019

under ytan med Barbro Grytnäs - vintagemönster


Snäckor, kräftdjur, tång, sjögräs, havsanemoner ... Fylliga, detaljrika mönster att gå på upptäcktsfärd i! Många av Barbro Grytnäs textilmönster får mig att omedelbart tänka på hav, sjö och strandnära miljöer. Vad som finns under vattenytan fascinerar säkert många. Själv är jag paniskt rädd för botten och upplever ett enormt obehag vid beröring av bottenlevande växter och organismer. Lägger jag inte band på min fantasi kan det lätt löpa amok. Ombord på båt kollar jag alltid i sjökortet hur djupt där är, desto djupare desto bättre, innan jag hoppar i plurret. Kanske beror det på att det är en osynlig och okänd värld och dykande vänner har därför uppmanat mig att börja med sporten för att övervinna mitt obehag. Just för att se hur vackert det är ... under ytan glimmar visst glöden! I avvaktan på tuber, cyklop och våtdräkt får jag glatt nöja mig med Barbro Grytnäs vackra textilmönster som klänning! En invänjning den textila vägen som förefaller mycket, mycket bättre! Men en strand med snäckfynd skulle inte sitta fel i kyliga och mörka oktober!

Några av Barbro Grytnäs många mönster är: Havsrosor, Havets öga, Dahlia och Calesch. Tyget i den ärmlösa konfektionssydda klänningen som jag publicerat saknar mig veterligen namn men är såå vackert! Nu djupdyker jag efter fler av Barbros fantastiska mönster!


Lite om Grytnäs Barbro Ersdotter (1942--): Född i Leksand. Modedesigner, formgivare, modetecknare, lärare, innovatör/förnyare inom hemslöjden.  Utbildad vid Tillskärarakademin (1960), Konstfack (1960-62) och Beckmans Skola (1961-66) i Stockholm. Hon har mestadels arbetat på uppdrag både som frilans och anställd. Efter avslutade studier arbetade hon som modetecknare från 60-talet till och med 80-talet, bla för Svenska Dagbladet, Femina, Damernas Värld och Märthaskolan. Under 60-70-talen ritade hon mönster åt Mölnlycke, Strömma Bomullsspinneri, Almedahls, Ivar Wahl, Martinette, Petri och Tonnimodeller. "Havets öga" var hennes första tyg som såldes av både Mölnlycke och Strömma. Utöver det har hon designat kläder och andra produkter. Hon formgav trycksaker, kondompaket och kläder åt RFSU med butikskedjan Blommor & Bin. Inom hantverkssektorn har hon arbetat som konsult/projektledare både nationellt och internationellt. Bland flertalet utmärkelser erhöll Barbro Grytnäs Märtha Gahns stipendium 2012 för sitt arbete inom slöjdens område. Medverkat på utställningarna "Spetskonst" på Vadstena slott och på den stora Hemslöjdsutställningen på Liljevalchs i Stockholm. Hon har också uppmärksammats för sin utställning om lin som visades på Svenska konsulatet i Paris för att sedan följas av en turné i Sverige. Under 1972-1987 var hon lärare vid Anders Beckmans skola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar