torsdag 2 juli 2020

högst personlig skylt till hemlighuset - DIY återbruka trä



Haj, haj som man säger i Göteborg! Jag tillhör de som gärna lappar och lagar i den mån det går. Efter vintern var en av brädorna på min disk/arbetsbänk så pass illa åtgången av röta att den behövde bytas ut. Jovisst, så här håller jag på. 99.9% är ju fortfarande intakt och bänken håller i ytterligare några år. Jag vill nog påstå att bänken har åtminstone 20 år på nacken vid det här laget trots att den står ute året om. Och visst, varje år får jag pyssla om den lite. Benen behöver stå i lite träolja några dygn och något år behöver kanske målningen bättras på. Det ska ju ändå göras med de övriga utemöblerna i trä. Plastmöbler skyr jag som pesten. De är inte kompisar med skärgårdsmiljön och huset i övrigt. Hemmavid på balkongen i stan är det en annan femma. Där ska det kånkas och bäras flera våningar och förvaras på liten yta. Hur som helst togs brädan bort och ersattes med en ny. För mitt inre öga såg jag genast att den ruttna brädan kunde återanvändas till något helt nytt - en högst personlig skylt till hemligheternas hus - utedasset! Lite sågande av "stjärtpartiet" och sedan måla, måla, måla. Låt fantasin flöda hej vilt, låt dig inspireras och ge dig ut på äventyr du inte trodde fanns! Hajar ni, hur kul man kan ha? Åtminstone har jag det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar