onsdag 10 mars 2021

överTYGande vårmönster - "Primavera" av Gocken Jobs


Idag hälsar jag Mars mycket, mycket varmt välkommen! Och er såklart! Nu ni, nu är det inte långt kvar. Till våren alltså, även om vintern är på tillfälligt besök. Då passar Gocken Jobs textiltryck "Primavera" på liten kvadratisk linneduk, bättre än bra! Jag kan liksom inte TYGla mig, det  spritter i hela kroppen. Så till den milda grad att jag började studera vilka försommarblommor som finns avbildade på linneduken. Och jag tror mig ha identifierat 7. Otippat, för det är inte min starka sida. Rätta mig om jag har fel! Någon hjälp av floran fanns ej att få för den står i bokhyllan ute på ön i väntan på exkursioner på alla fyra under sommaren. Där ute i havsbandet är det de små tingen som får stora proportioner i livet. En bra sak, tycker jag. Perspektiv på tillvaron i korta ordalag. Jag känner mig  wild and crazy! Och helt överTYGad om att våren är på väg! I helgen inhandlades de första fröerna - ängsblomster och solros!

🌸 Liljekonvalj

🌸 Harsyra

🌸 Stensöta

🌸 Kabbleka

🌸 Viol

🌸 Gökärt/Vårärt

🌸 Narciss

I ett tidigare inlägg finns "Primavera" också på oblekt botten att se. För att lättast hitta dit ⏩ "Välj bland" i högermarginalen ⏩ Gocken Jobs!

Lite om Hanna Ingrid Elisabeth Gocken Jobs (1914-1995): Svensk keramiker, illustratör och mönstertecknare. Född i Falun, Dalarna. Studier vid Högre Konstindustriella Skolan (1935), keramikutbildning i Danmark och grafikstudier i Stockholm. Hon producerade främst kakelplattor, ovala skålar och skulpturala föremål. Under 1950-talet började Gocken formge mönster lämpade för textiltryck tillsammans med sin bror Peer Jobs och hans hustru Harriet. Jobs Handtryck i Leksand startade 1944 och verksamheten med handtryckta textilier pågår fortfarande. Gocken Jobs konstnärliga kvarlåtenskap finns sedan 2009 i Nationalmuseums arkiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar