fredag 8 januari 2016

en tokig kärring

Ruggigt kallt i vassruggarna!

Härligt vinterväder. Sol i massor och inte en vindpust. Vintervackert. Jag var inte ensam om att komma på tanken att ta en promenad runt Råstasjön efter mycket stilla innesittande och god spis. Mången påpälsad och mössprydd lufsade runt. När det är så här är vintern toppen! Isen var oplogad för skridskoåkning, inte heller spårad för skidor. Förmodligen bär den inte än. Och jag tillhör inte skaran våghalsade som provar! Utmed sjökanten såg jag både Vattenrall och en flock Grönsiskor. Siskan är en livlig liten fågel, hannen urtjusig, och faktiskt helt ny för mig. CHECK på fågellistan. Jag kan ha förväxlat den tidigare med Grönfink. Gårdagen började osedvanligt tidigt för min del. Klockan 03.08 slog jag upp mina ljusblå, pigg och utvilad. Vad göra mitt i natten? Jo, frosta av frysen vore en bra sysselsättning, berikad med både -14 grader och balkong, tyckte jag! Sagt och gjort och ytterligare en sak på måste-göra-listan kunde prickas av. CHECK! Ser man på . . . det bor en tokig kärring i AIK-land också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar