torsdag 14 november 2019

julkänsla med "Ekerö" i fönstret av Saini Salonen - vintagemönster



Textilmönster "Ekerö" formgivet av Saini Salonen 1967 för Borås Wäfveri.

En skumpig busstur ut på Ekerö slutade med att jag äntligen fick med mig en liten godbit hem! Och då menar jag inte äpplen! Under hösten hade jag turen att hitta en vintage gardinkappa som andas 70-tal på alla sätt och vis med tillhörande bågar i nederkant och det tidstypiska blommiga mönstret i kraftfulla färger. Poppis då och sedan länge även poppis hemma hos mig. Att mönstret är "Ekerö" av Saini Salonen råder det ingen tvekan om. Ritat 1967 för Borås Wäfveri som hon för övrigt ritade mönster åt under hela 70-talet. Saini Salonen blev känd för sina färgintensiva och kraftfulla mönster och Ekerö är inget undantag. Så gott som alltid brukar något behöva justeras eller lagas men inte denna gång. Kappan är väldigt välsydd, i fint skick, så gott som oanvänd och lägg därtill som gjord för mitt köksfönster. Jag får lite julkänsla och under december lär det bli dess givna plats. "När solen skiner genom ett gardintyg blir färgerna ännu vackrare" lär Saini ha sagt och hon skiner verkligen ikapp med sitt Ekerö-mönster! Mer solsken åt folket alltså!

Lite om Saini Salonen (1933-2010): Finländsk textilformgivare och modedesigner från Tulois i södra Finland. Studier i mode och design vid Konstindustriella läroverket i Helsingfors 1958-61 (idag Aalto-universitetet). Under 1960-1980-talen var hon verksam på frilansbasis. Hon drev sitt eget varumärke Saini Design och en liten butik i Helsingfors, ritade kläder för film och scen samt tapetmönster för Sandudd. För Borås Wäfveri formgav hon tyger, framför allt under 60- och 70-talet. Inspiration till sina mönster fann hon under sina resor och i naturen. På 1980-talet packade hon sitt bohag och flyttade till Sverige och bosatte sig i Stockholm.

Här är några av hennes spekta-kulöra mönster som hon ritade för Borås Wäfveri: Mykerö, Lago (båda från 1966), Julivår (1968), Apelsin (1972), Parabeli (1969) och Vanja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar